Optimalizace e-shopu pro začátečníky
Vyšší výkon a zisk e-shopu? Přečtěte si naše ověřené rady a tipy :)
Často se e-shopař dostane do fáze, kdy tržby nerostou a zisk akorát tak klesá.. Inflace může v roce 2022 dosáhnout i klidně 10%, zaměstnanci chtějí stále navyšovat mzdy a marže na produktech nerostou. Zároveň se zdražuje dopravné, kredit na reklamu a o energiích ani nemluvě. Do toho konkurence stálé přibývá (v CZ máme přes 50 000 e-shopů) a velcí hráči rozjíždí jejich Marketplace s obrovským odhodláním. Na tyto okolnosti musí majitelé pružně reagovat, jelikož časem mohou narazit na opak bodu zvratu – jednoduše přestanou vydělávat! Tomu chceme předejít, a proto jsme si řekli, že sepíšeme alespoň pár tipů, které nám během posledních pár let pomohly k stabilnímu růstu tržeb a zisku.
Optimalizace e-shopu z hlediska UX - je váš e-shop uživatelsky přívětivý?
Pro mnoho lidí je nakupování na internetu pohodlnější na mobilním telefonu než-li na notebooku nebo počítači, a proto je naprosto nutné mít “vyladěný“ e-shop i na mobilním zařízení. Pokud jsou tlačítka na webu špatně klikatelné, tak vás penalizuje Google a hlavně vám návštěvníci odejdou ze stránek naštvaní. Tyto optimalizace jdou ruku v ruce se zobrazením produktů a popisky, které u produktů máte. Návod na optimalizaci popisků u e-shopu naleznete v samostatném článku zde.
TIP: třeba vám pomůže rozšířená realita, pomocí které si vaši zákazníci promítnou vaše produkty do jejich domácnosti / kanceláře
Nezapomeňte také vylepšovat rychlost načítání. Kouká na to nejen uživatel, ale také hlavně Google. Pokud je pomalá rychlost, návštěvníci jsou otráveni a Google vás ve vyhledávání posune níže.
Máte dostatečnou marži na všech produktech?
Během pandemie se značně zhoršily podmínky pro přepravu zboží. Kontejnerová doprava se mohla zdražit o stovky procent a rychlost doručení se prodloužila o měsíce. I tak ale firmy často objednávají stejné produkty ve stejném množství, což nemusí znamenat správný strategický krok. Proč? Protože pokud se vám zvýší doprava o stovky procent, tak to může také znamenat, že vaše marže skončí u dopravní společnosti. Následně je důležité přepočítávat fixní a variabilní náklady, které potřebujete obětovat na prodej svých produktů. Náklady naleznete ve svém účetním systému. Pokud potřebujete poradit, neváhejte se na nás obrátit.
TIP: vyzkoušejte BCG matici, kterou velice srozumitelně vysvětluje docent Ladislav Tyll ve své knize "Podniková Strategie"
Neopomínejme také zdražené prokliky, které hlásí Heureka a zároveň různé studie naznačují, že zdražuje i Google a Seznam. Zároveň také přibývá konkurence v PPC reklamách, což logicky táhne cenu za proklik (CPC) nahoru. Více o tom, jak fungují PPC reklamy, naleznete zde.
Jaké zvolit dopravní metody pro váš e-shop?
Součástí optimalizovaného UX jsou také pečlivě zvolené dopravní metody. Je velice jednoduché vybrat pouze tu dopravní společnost, která nabídne nejnižší cenu, ale nezapomínejte, že lidé si rádi vybírají oblíbence, a to i mezi dopravními společnostmi, takže pokud na vašem e-shopu chybí například Zásilkovna, je možné, že zákazník nákup nedokončí právě kvůli tomu. Zároveň nezapomeňte srovnat cenu vaší dopravy s konkurencí.
SEO - optimalizujete svůj e-shop pro vyhledávače Google a Seznam?
SEO je alfa omega každé webové stránky – bez SEO je velmi obtížné na internetu vůbec vydělávat. V dnešní době jde SEO ruku v ruce s UX. Co je SEO, naleznete zde. Pokud potřebujete zodpovědět otázky ohledně optimalizace pro vyhledávače přímo pro váš e-shop, neváhejte nás kontaktovat. SEO dokonce i školíme a rádi vám osvětlíme techniky, pomocí kterých se dostanete do popředí výsledků.
Online Marketing na vašem e-shopu – využíváte svůj rozpočet na maximum?
V dnešní době nejsou PPC spása. Není nutné, že po spuštění reklam na internetu automaticky posunete svou firmu vpřed. Někdy můžete dokonce skončit ve ztrátě, pokud nejste opatrní s nastavením reklam. Dnes je všude po internetu mnoho e-shopů a je velice složité si najít kus trhu, který ještě není obsazen. Samozřejmě můžete mít vynikajicí konkurenční výhody, které ostatní firmy nemají, ale poté je potřeba je kvalitně komunikovat pomocí pečlivě připraveného marketingového mixu a komunikační strategie. Pokud chcete učinit ty správné kroky a nevydat se cestou "pokus/omyl", tak se s námi pobavte o možnostech, které online marketing nabízí a my Vám s kampaněmi rádi pomůžeme.
Na co si dát pozor v online marketingu?
Jaký máte poměr akvizice/branding? Jinými slovy – kolik peněz dáváte do reklam, které vám dělají přímé tržby? Kolik dáváte do reklam, které lidem představují vaší značku, produkty a služby? Často vidíme vyjeté koleje – firmy pouštějí pořád ty samé reklamy dokola a lidé na ně nereagují. Jste si jisti, že pro vaše potenciální zákazníky nabízíte řešení jejich problému. Komunikujete k nim jazykem, na který slyší? Máte kampaně nastavené dle posledních trendu?