Tvorba marketingové a komunikační strategie
Co obsahuje marketingová strategie?
Definujeme cílovou skupinu, analyzujeme jejich chování a zároveň hesla, na které slyší. Tvoříme plán, kde a jak se tato skupina pohybuje a na základě toho vymýšlíme kampaně, které nepřehlédnou.
Proč tvořit marketingovou a komunikační strategii?
Konzistence. Konzistencí člověk dosáhne úspěchu v mnoha aspektech života, nejen v podnikání. I v marketingu je konzistence velice důležitá, protože díky správně nastavené marketingové strategii jsme konzistentní v komunikaci k vašim zákazníkům. Pomocí konzistentní komunikace docílíte maximálních výsledků z hlediska počtu nových zákazníků a udržení těch stávajících. Zároveň strategie pomáhá k prevenci chyb, jelikož díky pečlivě naplánované strategii například víte, jaké produkty propagovat a s jakým rozpočtem. A méně chyb se logicky rovná i nižším nákladům. V dnešním konkurenčním prostředí jednoduše není pro "pokus/omyl" prostor :)
Jak probíhá tvorba marketingové strategie? Jak vypadá marketingová strategie?
Příprava správně připravené strategie trvá desítky hodin, jelikož kalkuluje s mnoha vstupy, ať už z produktového hlediska, finančního anebo například logistického. Pozitivní zprávou je, že kampaně jsou často cyklické, a proto od druhého roku je strategie často pouze upravována aktuální situaci, a tudíž ji nemusíte tvořit od nuly.
Tvorbu marketingové strategie lze rychle shrnout takto:
-
Definujeme si cílové skupiny a persony
-
Analyzujeme, kde se pohybují
-
Analyzujeme, jak k nim komunikovat - jaké mají problémy a jak je řeší náš produkt
-
Připravujeme motiv, hesla a kreativy pro danou kampaň
-
Připravujeme datum spuštění a délku trvání
-
Připravujeme rozpočty kampaně na základě finančních možností a priorit managementu
-
Finalizujeme rozvrh kampaní na dané období
-
Spouštíme kampaně + vyhodnocujeme
Během tvorby marketingové strategie je nutné zohlednit různé proměnné, které mohou efektivitu kampaní kompletně zničit. Vzhledem k negativním finančním dopadům, které mohou při nevhodně zvolené strategii nastat, doporučujeme přenechat tvorbu strategie zkušeným markeťákům.
Co si představit pod pojemem marketingová strategie? Jaké jsou typy?
Náš tým vám pomůže nejen s marketingovou strategií, ale například také s těmito aktivitami.
Kolik stojí tvorba marketingové strategie?
Pokud se bavíme o externím konzultantovi, specialistovi anebo agentuře, které strategii připraví, tak se bavíme o částkách začínajících na 20 000 Kč. Obecně si troufáme říct, že nedoporučujeme vybírat někoho, kdo vám strategii připraví za pár korun, jelikož může obsahovat drobné chyby, které vás budou stát hromadu peněz a zákazníků. A proto si myslíme, že strategie (záleží na záběru firmy a šíři sortimentu) trvá připravit minimálně 20 hodin času zkušeného markeťáka, což když si vynásobíte průměrnou hodinovou sazbou marketingových agentur 1200 Kč bez DPH (odhad), tak se začínáte na částce kolem 24 000 Kč bez DPH.
Námi naceněný projekt by vyšel približně stejně. Marketingovou strategii připravujeme zhruba za 25 - 50 000 Kč bez DPH v závislosti na počtu divizí, kategorií, produktů, dodatečných konzultací atp. Když se na tuto částku ale podíváte z dlouhodobého hlediska, což strategie samozřejmě je, tak jsou to mizivé částky v porovnání s chybami, kterých se firmy dopouštějí každým dnem.
* Povinné položky
