Čeština
Konzultace zdarma

SGE – revoluce za SEO ve vyhledávači Google: Jak na ni připravit váš web?

Kdo se začne připravovat už teď, toho přerod do prostředí SGE nepřekvapí.

Aktuálně se čeká na spuštění od Googlu pro celý svět. Může to být už tento rok, ten další nebo kdo ví? Google zatím postupuje opatrně a vše nechává zrát ve svých Search Labs. Asi to tak bude dobře, protože teď nedávno, v květnu 2024, spustil AI Overview, které je veřejností zatím velmi rozpačitě přijímáno

Momentálně můžete benefity prostředí SGE využívat jen v rámci beta-testování, kam se uživatelé dopředu museli registrovat. Pro ČR beta-testování spuštěno nebylo (museli jste se k němu dostat přes VPNku). 

Pojďme se tedy na SGE podívat podrobněji.

Co je SGE?

Jde o zkratku spojení Search Generative Experience

Jedná se o experimentální aktualizaci vyhledávacího nástroje Google, která využívá umělou inteligenci k tomu, aby generovala kontextové odpovědi na různé typy otázek. A to škálově kvalitou vzatou od jednoduchých (kde se najíst v centru Prahy) až po neuvěřitelně komplexně složité (pokud bych měl jen 3 hodiny z každého dne, za jak dlouho bych postavil gotickou katedrálu, aniž bych kdy studoval architekturu). 

Představuje to zbrusu novou úroveň toho, jak s informacemi budeme jako lidé pracovat a následně je i vyhodnocovat.

Jak SGE využívá AI?

  • Snímek AI: Snippet generovaný umělou inteligencí umístěný nahoře na stránce s výsledky vyhledávání Google (SERP), který odpovídá na otázky uživatelů.

  • Konverzační režim: Odpovídá na následné otázky související s tématem, a přitom zachovává kontext původního vyhledávání.

  • Vertikální zkušenosti: Poskytuje preferovaný seznam funkcí a více detailů o produktu u komerčního vyhledávání. 

Jak to funguje v praxi?

Díky pokročilé technologii Googlu AI prohlédá výsledky vyhledávání, rychle najde relevantní informace a srozumitelně je shrne v novém oddílu "AI spotlight" na vrcholu stránky.

Podívejte se také na článek z Google Blogu, který ukazuje jednotlivé módy hledání a dotazů uživatelů v hlubší praxi.

Uživatelé se pak mohou ptát na další otázky a komunikovat přímo s umělou inteligencí, aniž by museli navštěvovat organické nebo placené odkazy níže.

Teď si možná řeknete: „Umře kvůli tomu SEO?“

Trochu ano, trochu ne. Spíše se transformuje.

Jaký vliv bude mít SGE na SEO?

Dost zásadní. Uživatelé budou dost často zůstávat v pouhém vyhledávacím okně Googlu.

To znamená, že budeme (všichni) v datech vidět méně návštěvnosti z organického vyhledávání.

Někteří odborníci tvrdí, že se to bude pohybovat v rozsahu i 20–60 % (jsou i názory s brutálnějšími čísly, ale kdo ví, zatím to jsou jen čistě spekulace) z vaší současné organické návštěvnosti za SEO z Googlu!

Takže to nejlepší, co budeme moci udělat, je dostat se do AI generované odpovědi, která také odkáže na náš web jako zdroj (což pořád neznamená, že na nás uživatel 100% klikne).

  • TIP SEO Ninji: Podle mě jde o geniální tah ze strany Google, jak vyštípat weby a obsahy, které jsou prostě plonkové, co si budeme nalhávat. Dělejte obsah užitečným a unikátním pro lidi. Vše jim prakticky strukturujte a cilte na maximální efekt pro splnění podmínek dostat se do AI výstřižku za SGE.

Dokonce si myslím, že nám to jako tzv. konsolidátorům, kurátorům a tvůrcům internetového obsahu pomůže se efektivně zaměřit na méně oblastí, které budeme chtít dobře podchytit. A rychleji v čase je pak také realizujeme.

Co o SGE pro tvorbu obsahu musíme vědět?

Dát větší důraz na kvalitu a užitečnost obsahu

SGE se nebude zaměřovat jen na klíčová slova a technické parametry webových stránek, ale především na kvalitu a užitečnost obsahu.

To znamená, že pro dobré umístění ve výsledcích vyhledávání bude klíčové poskytovat návštěvníkům relevantní a komplexní informace, které skutečně odpovídají jejich záměru hledání.

struktura textu kategorie v e-shopu

Vnímat kontextovou relevanci

SGE bude lépe rozumět kontextu vyhledávacího dotazu. To znamená, že i když použijete méně klíčových slov, ale váš obsah bude vysoce relevantní konkrétnímu dotazu, můžete se umístit vysoko ve výsledcích hledání.

kontextová relevance vyhledávacího dotazu

Dávat odpovědi na unikátní otázky

SGE bude schopné generovat odpovědi na specifické a neobvyklé dotazy uživatelů. Proto za SEO skutečně myslete na všechny scénáře své cílové skupiny.

Připravte obsah tak, aby mohl být použit jako odpověď na složité otázky.

Udržovat aktuálnost informací na vašem webu

Pravidelně obsah aktualizujte. Ať o vás Google pořád ví, že jste “jedničky”. Když si vyberete jedno/dvě/tři stěžejní témata, neměl by to pro váš obsahový tým být větší časový problém.

Hledat nové možnosti obsahu

SGE otevírá nové možnosti pro optimalizaci. Někdy bude stačit obrázek, jindy texty nebo video, infografika, podcast, grafy… Chápete, kam tím mířím?

Nebo třeba i možnost propojení do AR světa, což velmi dobře umíme a s čímž máme zkušenosti.

odpovědi na unikátní otázky

A co také dále nepřímo, ale jistě ovlivní SEO v éře SGE?

  • rychlost webu
  • mobilní responzivita
  • dobrá historie domény
  • technicky stabilní chod webu a hosting
  • uživatelská přívětivost (neboli UX)

Další důležité zdroje k tématu, které by vás mohly zajímat

Z těchto a dalších zdrojů jsme čerpali a inspirovali se obsahem pro tento článek:

Autor: SEO Ninja

Přednášíme

Zjistit více

Spolupracujeme s těmito firmami

Zobrazit všechny reference