Čeština
Konzultace zdarma

Jak si snížit zásoby? Tipy na optimalizaci nákladů pro e-shopy v roce 2024

Nepříznivá situace na trhu komplikuje nárůsty e-shopů, což koneckonců dramaticky ovlivňuje i jejich výsledný zisk. Právě zisk je ten klíčový ukazatel, který se tímto článkem pokusíme posílit. Nemusíte se bát teoretických modelů, ba naopak, snažíme se zmínit praktické tipy, které našim e-shopům pomáhají předbíhat konkurenci s více než uspokojivým ziskem.

V tomto článku si řekneme pár osvědčených rad a postupů, které vedou e-shopy k efektivnější obrátkovosti jejich zboží, nižším zásobám a následně k vyššímu zisku.

Nákupní oddělení ve stresu

Nákupčí za sebou nemají nelehké odbobí, při Covidu nakupovali většinou na růstovou strategii, tj. brali poslední období +30 % (příklad). Do toho si většinou na zásoby půjčili od banky, což není vůbec špatné, ale je potřeba započítávat tyto náklady do výsledného zisku.

Nyní ale zásoby nemizí a zákazníci nakupují v průměru o 15 % méně než při covidu. V tom případě, pokud správně počítáme, můžete mít na skladě aktuálně o 45 % navíc.

Pokud jste měli štěstí, odprodali jste velkou část zásob během Black Friday nebo před Vánoci. Logicky již bohužel nelze okopírovat poslední objednávku a poslat ji dodavateli.

Právě teď je ten pravý čas detailně projít zásoby a na úrovni jednotlivých produktů si dopočítat (nejlépe čistý) zisk. E-shopy často nepočítají čistý zisk – většinu zajímá jen celkový zisk a zda mají na skladě hlavní produkty. Nutno bohužel podotknout, že právě tento povrchový přístup může uvést e-shop do finančních problémů – nyní již nebude možné počítat zisk jen na úrovni e-shopu, pravděpodobně ani nepostačí na úrovni kategorií zboží. Můžete navyšovat obrat, zuby nehty držet mzdy pod tržní hodnotou, ale pokud nedopočítáváte čistý zisk, můžete prodávat hromadu produktů se ztrátou, a to v tomto roce určitě není vhodná strategie.

Jak z takové situace vybruslit? Jak se z ní poučit?

Pro e-shopy doporučujeme vznést následující otázky a zamyslet se nad strategií pro příští rok. Nejprve s markeťákem, případně agenturou, projeďte následující otázky.


1) Propagujeme pouze ty produkty, na kterých máme dostatečnou marži?

2) Kontrolujeme cenu za konverzi na úrovni jednotlivých produktů?

3) Víme, za která klíčová slova přesně platíme?

3) Připočítáváme náklady na dopravu?

4) Hlídáme konkurenční ceny?

5) Máme správně nastavenou marketingovou komunikaci?

6) Naskladňujeme jen produkty, které přináší většinu zisku?

7) Když zdražujeme, hlídáme si elasticitu poptávky?

Otázky jsou velice obecné a je potřeba je přizpůsobit vašemu e-shopu. Nicméně u podnikatelů často vidíme, že marketing berou jako jednostranný náklad, tj. nesoustředí se na to, jak jsou jejich kampaně poskládané, ale pouze na finální částky. Podle toho razantně a bezprostředně upravují marketingový rozpočet, což není vhodný přístup k tak stěžejní části firmy.

ABC metoda – šikovný nástroj pro každý podnik

K zjednodušení nákupu i marketingu vám může tzv. ABC metoda. Jde o způsob rozřazení produktů na 3 kategorie. Ke každé kategorii je poté věnována jiná priorita. Zjednodušeně lze váš sortiment rozdělit na:
A) Produkty, které jsou pro vás stěžejní. Dobře se prodávají a máte na nich nejvyšší marži. Dáváte jim v kampaních i na skladě maximální prioritu a péči. Některé zdroje uvádějí i doporučení, že váš sklad by se měl skládat z 80 % z „A“ produktů viz. obrázek níže.

B) Produkty, které nejsou stěžejní. Jsou například od lokálních dodavatelů a s marží jste na tom hůře. I tak máte produkty stále skladem a berete je jako důležité, jelikož mají dobrou obrátkovost.

C) Produkty, které jsou pouhým doplňkem, ve výprodeji anebo tzv. ležákem. Tyto produkty chcete odstranit ze skladu i za cenu, že nebudete mít zisk, jelikož vám berou drahé místo na skladě. Propagovat je chcete co nejméně, jelikož marže sotva pokryje náklady.

 

abc_metoda_brandelevator_marketing

https://www.leandna.com/blog/helping-your-buyers-understand-the-abcs-of-abc-analysis/

Co teď?

Pečlivě si projděte sklady a nabídku vašeho e-shopu. Opravdu potřebujete nabízet všechny produkty, které nyní zobrazujete a nakupujete? Ve všech variantách? Kolik z nich držíte skladem? Vyplatí se to? Nyní není doba zpracovávat objednávky, na kterých nemáte uspokojivou marži, jelikož díky inflaci pravděpodobně přidáváte i na mzdách, což vám finální marži snižuje. Prokliky také zdražují, energie zmiňovat ani nemusíme, a to všechno jen ubere finálnímu zisku. Nyní už ta mravenčí práce dává smysl, nemyslíte?

Risk spojený s nízkými zásobami

Pochopitelně se může stát, že netrefíte přesnou poptávku zákazníků. Buď na skladě bude určitého zboží moc, nebo málo. To ale nevadí, protože díky metodám, které jsme si zmínili výše, budete mít přesnější odhad. Právě ten odhad vám ušetří mnoho peněz i přesto, že krátkodobě netrefíte přesnou poptávku a riskujete, že nebudete mít dostatek zásob.

Cílem je snížit zásoby na nutné množství (safety stock), které dokážete v krátké době otáčet a měnit v zisk.  

Tipy na závěr

  1. Zásobujte se častěji a po menších várkách (zlepšíte cashflow).
  2. Započítávejte do marže i fixní náklady na naskladnění a odbavení produktů + náklady na kapitál (úroky).
  3. Vycházejte vždy z tvrdých dat, nespoléhejte na pocity.
  4. Dávejte si pozor na markeťáky, aby neutráceli rozpočet na produkty, které nemají strategicky smysl.
  5. Udržujte vyšší množství hotovosti pro případné výkyvy poptávky.
  6. Nepůjčujte si více, než nutně musíte – banka vám vždy ráda půjčí, ale vyplatí se to?
  7. Mějte „A“ produkty v bezprostřední blízkosti balících ploch (pro rychlé odbavení objednávek).
  8. Automatizujte procesy všude, kde je to možné. J

Tento článek vysvětluje zmíněné postupy jen povrchově. Toto téma je velice široké, takže pokud se chcete na cokoliv doptat, neváhejte se na nás obrátit.

Přednášíme

Zjistit více

Spolupracujeme s těmito firmami

Zobrazit všechny reference