Čeština
Konzultace zdarma

Amazon FBA – největší výhody a nevýhody

FBA (Fulfillment by Amazon) je program, který umožňuje uskladnění zboží v distribučních centrech Amazonu. Prodejce své zboží pošle do Amazon skladů a Amazon následně vychystává, balí a plní objednávky namísto nich. Služba FBA se také stará o zákaznický servis a případné vrácení objednávek.

Co je FBA?

Jednou z největších výzev rostoucích podniků je skladování zásob. Pronájem skladů a potřebná logistika stojí podniky spoustu času a peněz. Z tohoto důvodu spustil Amazon program FBA (Fulfillment by Amazon). Se službou FBA se můžete zaměřit na rozvoj svého podnikání a kompletaci objednávek nechat na starost Amazonu. Své produkty uložíte do Amazon fulfillment center, ve kterých Amazon produkty připraví, zabalí a expeduje zákazníkům. Amazon zajišťuje i zákaznický servis včetně řešení případného vrácení zboží či peněz.
 

Jak funguje proces vyřízení objednávky s Amazon FBA?

1. Pošlete své zboží do Amazonu.

2. Amazon zboží uskladní ve svých skladech.

3. Zákazník si na Amazonu objedná.

4. Amazon zboží nachystá a zabalí.

5. Amazon expeduje zásilku zákazníkovi.

 

Co za vás Amazon FBA neudělá:

Ačkoli za vás Amazon udělá většinu práce, existují 3 hlavní povinnosti, které si musíte zajistit sami:

 

1.   Výběr produktů – sami si vybíráte, které produkty budete nabízet. Ideální je vybrat produkty, které se budou rychle prodávat, abyste neplatili za dlouhé skladování.

2.   Kontrola skladových zásob – Amazon vaše produkty skladuje, ale nekontroluje množství zásob ani jeho doplnění.

3.   Marketing a reklama – i když je Amazon sám o sobě obrovskou značkou, stále je nutné své produkty efektivně propagovat.

 

Výhody programu Amazon FBA

Amazon FBA nabízí spoustu výhod pro prodejce, které pomohou zvýšit tržby a oslovit nové zákazníky:

Logistika a přeprava – nemusíte trávit čas balením a přepravou, ušetříte čas i náklady.

Reputace – Amazon má silné jméno, kterému lidé důvěřují. To hraje obrovskou roli v tom, zda od vás nakoupí.

Amazon Prime – FBA se automaticky kvalifikuje pro Amazon Prime.

Vyšší hodnocení a viditelnost – Vaše produkty se ve vyhledávání zobrazí na předních pozicích.

Více času – budete mít více času na rozvoj svého podnikání a posílení brandu.

Přepravní protokoly – nemusíte řešit celní předpisy a přepravní postupy.

Rychlá doprava – online objednávkový systém Amazonu zahrnuje rychlejší zpracování a odeslání zboží.

Vrácení zboží – Amazon se za vás postará o celkový proces vrácení zboží. Vyřídí vše od požadavků zákazníků až po reverzní logistiku.

 

Nevýhody Amazon FBA

Amazon FBA nabízí spoustu výhod, ale má i své nevýhody:

Cena – FBA je placená služba, jejíž poplatky mohou být velmi vysoké, pokud prodáváte velké, těžké nebo levné produkty.

Intenzita prodeje – může být obtížné zjistit, jak často budete muset doplňovat zboží, zejména v rušných měsících.

Těžké začátky – zvýšit ziskovost pomocí FBA nějakou dobu trvá a zvýšení zisku nemusí být hned.

Odesílání produktů Amazonu – při posílání zboží musíte dodržovat přesná pravidla stanovena Amazonem, například jednotlivě označovat poslané produkty.

Výdělečnost – FBA se nevyplatí příležitostným prodejcům z důvodu vysokých nákladů, které mohou příliš snížit tržby.

 

Poplatky

Jak už bylo zmíněno výše, služba Amazon FBA je placená. Každý prodejce využívající tento program v Evropě podléhá 3 hlavním typům poplatků:

Poplatek za skladování – účtuje se podle zabíraného místa v FBA skladech. Poplatek se liší dle velikostní kategorie položky, sezónnosti a skladovací doby produktu.

Amazon Fulfillment poplatky – účtují se za služby související s plněním vašich objednávek (manipulace, přeprava, balení a vrácení zboží)

Referral Fee: poplatek z prodaného zboží – při každém prodeji vašeho zboží musíte zaplatit Amazonu procentuální poplatek z celkové prodejní ceny.

 

Výhody Amazon FBA převažují nad nevýhodami, což lze potvrdit i řadou spokojených prodejců. Přes 78 % prodejců s programem FBA potvrdilo, že jim prodeje vzrostly o více než 20 %. Služba FBA není pro všechny, ale vyplatí se těm, kteří chtějí rozšířit své podnikání a oslovit více zákazníků.

 

Chcete prodávat na Amazonu, ale nevíte si rady? Napište nám, rádi vám pomůžeme.

O marketingu přednášíme na Vysoké škole Ekonomické

Zjistit více

Spolupracujeme s těmito firmami

Zobrazit všechny reference