SEO specialista - konzultant, agentura anebo freelancer?
Pokud to s vaším eshopem nebo webem myslíte vážně, tak si dovoluji tvrdit, že optimalizace pro vyhledávače, neboli SEO, je nutné mít podchyceno. Pokud si nejste jisti, co všechno pojem SEO znamená, tak Vám jej přiblížíme v našem článku. Dnes je totiž mnoho variant, jak SEO vylepšit, a proto si tyto varianty popíšeme. Každá má své pro a proti, a proto je nutné pečlivě zvážit, která varianta je pro váš daný případ nejvhodnější.
Článek rozdělíme do sekcí:
4. Která varianta je ta nejefektivnější?
Kdo je SEO konzultant?
SEO konzultant je velmi zkušený specialista, který by dal za své rady tzv. "ruku do ohně". Je to někdo, koho si jako firma můžete najmout na určitý počet hodin. Hodinová sazba nebývá pod 1500Kč za hodinu, což ale není vůbec vysoký náklad, pokud konzultace přinesou know-how, z kterého budete těžit několik let dopředu. U SEO nejsou trendy tak proměnlivé, jako u PPC reklamy, a proto není nutné sledovat poslední trendy, které právě Google uvádí. Konzultant většinou zanalyzuje váš web pomocí ověřených nástrojů jako například Google Search Console, Collabim, Marketing Miner nebo Google Analytics. V těchto třech hlavních nástrojích si projede historická data, které váš eshop nasbíral, a poté vyhodnotí, zda vaše práce s vyhledávači přináší ovoce. Důležité je také zmínit, že SEO konzultant by měl umět zanalyzovat jak technické SEO, tak i obsahové.
Po základní analýze typicky vyzpovídá jak manažera webu či eshopu, tak i copywritery, jelikož ti mají přímý vliv na organické výsledky.
Jakmile konzultant nasbírá dostatek dat a informací, zpracovává důkladný report se soupisem doporučení, které následně prezentuje manažerovi nebo majiteli. Po prezentaci mohou také nastat konzultace přímo s copywritery, které se již dají brát jako školení zaměstnanců. V našem týmu zkušené konzultanty máme, takže pokud chcete k sobě profíka, neváhejte nás kontaktovat ZDE.
Jak funguje agentura, která zprostředkovává SEO služby?
Tato varianta je velmi častá hlavně z důvodu, že agentura má své vlastní specialisty a team leadery, kteří specialisty kontrolují a rozumí SEO buď stejně, anebo dokonce více než specialista. Tímto máte dvojitou kompetentní kontrolu nad úpravama na vašem eshopu, což je určitě velice přínosné.
DŮLEŽITÉ! SEO nelze vyhodnotit po krátké době, opět v porovnání s PPC se na SEO pohlíží hlavně z hlouhodobého hlediska, a proto prosím předcházejte unáhleným závěrům po měsici spolupráce.
Výhodou tedy zůstává přímá specializace daného člověka v marketingové agentuře, což může přinést nejlepší možný SEO výsledek.
Za jakou cenu?
Agentury nemají v dnešní době nízkou hodinovku, a pokud ano, tak od nich utíkejte rychle pryč. Pokud chcete někoho, kdo prací žije a SEO je jeho hlavní koníček i práce, tak si připlatíte. Agentury mívají většinou okolo 1300Kč/hod, někdo méně, někdo více. To nás dostává k nevýhodám marketingových agentur z hlediska SEO správy - SEO je kontinuální proces, který je velice časově náročný, z čehož lze snadno vyvodit fakt, že pokud chcete služby outsourcovat, tak si, zaprvé, připlatíte, a zadruhé, nebudete mít přímou kontrolu nad tím, co se na webu děje. Pokud vám toto nevyhovuje, doporučujeme najmout interního SEO specialistu juniora, kterého vám rádi proškolíme a bude pro vás zlepšovat vaše pozice v Googlu za minimální náklad. Využijte odkaz zde a pojďme si domluvit nezávaznou konzultaci zdarma.
Jak funguje SEO freelancer?
Freelanceři jsou často najímání většimi firmami, jelikož jejich hodinovka je vysoká a časové kapacity nízké. Na druhou stranu jejich know-how je obvykle na prvotřídní úrovni, jelikož je to jejich jediná obživa, což znamená, že chtějí klientům opravdu pomoci, protože chápou, že by o ně jinak přišli 🙂 U větších agentur si nemyslím, že specialisté mají tak silný vztah ke klientovi jako malinké agentury nebo freelanceři. To se po nějaké době odráží na vztahu klient vs. agentura a spolupráce se rozpadá. Zkušenost takovou mám, a proto naše agentura Brand Elevator má pouze pár klientů, které si hýčkáme a nechceme, aby se stalo, že si klientův dotaz budeme házet mezi sebou, což se ve velkých agenturách občas děje.
Nevýhodou freelancera může být také škálovatelnost, protože všichni máme podobné kapacity za jeden měsíc, a pokud freelancerovi chcete dát překopat 1000 produktů, tak to jednoduše není reálné, což u agentury neplatí, jelikož mají většinou síť specialistů a mnoho kontaktů okolo.
Proč nespravovat SEO vlastní silou, tj. inhouse?
Nevýhoda u agentury se zde obrací ve výhodu, protože pokud máte vlastního SEO specilistu, máte přímou kontrolu nad jeho úpravami, můžete jej kdykoliv vyzpovídat a přizpůsobit jeho úkoly aktuální strategii firmy. Takto to má například nastavené Alza, která si zakládá na inhouse týmu profíků, kteří flexibilně upravují eshop. To zní krásně, že? ALE! Sehnat v dnešní době zkušeného SEO specialistu není vůbec jednoduché, a pokud vaše firma nemá tisíce produktů a stovky kategorií, tak jej na plný úvazek pravděpodobně nevytížíte nebo nezaplatíte. Osobně si myslím, že v dnešní době je výhodnější si najmout 2 juniorní specialisty za nižší plat a vyškolit je do posledních trendů a doporučovaných, ověřených praktik z hlediska SEO správy. Naše firma vám budou kolegy může připravit tak, že budou samostatní a budou hlavně vědět, jakou váhu k daným úkolům přiřadit. Vám to dává interního zaměstnance na plný úvazek, který může například na polovinu úvazku spravovat SEO, ale na druhou polovinu například přidávat nové produkty. Parádní, že? Tak nás kontaktujte, máme s tím hodně zkušeností.
Která varianta spolupráce je nejvhodnější?
To záleží! 🙂 Každá firma má jinou strukturu, strategii a pohled na outsourcing. Osobně můžu doporučit všechny varianty, každá má něco do sebe. Myslím si, že ekonomicky dává nejvíce smysl interní juniorní zaměstnanec + SEO konzultant, který vám během pár dnů juniorní zaměstnance zaškolí a pak periodicky zkontroluje jejich úkoly. Zaměstnanci nebudou přes noc "SEO GURU", ale během pár týdnů se mohou hodně naučit a přinést firmě ten SEO efekt, který potřebuje. V porovnání s agenturou se můžete dostat na 1/3 nákladů, pokud porovnáváme hodinovou sazbu agentury/freelancera a vašeho interního zaměstnance.