AEO (Ask Engine Optimization): Vše, co potřebujete vědět do roku 2025
Co znamená AEO a jak z toho mají těžit firmy a podnikatelé pro navyšování tržeb?
Věk monopolu Googlu ve vyhledávání se možná pomalu chýlí ke konci.
ChatGPT umožňuje nově hledat v reálném čase na internetu.
Čekají nás velké věci.
Vše se uvidí v následujících letech.
- 3 Klíčové myšlenky pro firmy a podnikatele
- Co je AEO?
- Jaký je současný stav?
- Jaký je rozdíl (a bude) mezi SEO a AEO?
- Hlavní tip, jak ve světě AEO uspět?
- 8 praktických tipů, jak změnit svůj přístup k vytváření obsahu
3 Klíčové myšlenky pro firmy a podnikatele
- AI přináší nové způsoby objevování obsahu – doporučení přesně podle uživatelských otázek.
- Relevance bude vítězit nad pozicí – důležitější než první stránka bude váš obsahový “kredit”, na kterém bude AI stavět své doporučení.
- Budoucnost je zde – začněte myslet na AEO už dnes a zítra už utečete konkurenci.
Co je AEO?
Optimalizace pro vyhledávání pomocí AI (Ask Engine Optimization).
Neboli vytvořit v obsahu na vašem webu takové podmínky, aby vás AI bralo jako důvěryhodný zdroj a mohlo stavět na obsah své odpovědi.
Např. jako my se nyní vejdeme do TOP 3 firem s našim klientem Eco Bamboo.
Jaká ,může být blízká budoucnost vyhledávání?
- Google se zaměří na rychlé a aktuální odpovědi.
- ChatGPT bude používaný pro hlubší, personalizované a kontextové odpovědi.
Účel vyhledávání | ChatGPT | |
---|---|---|
Rychlé odpovědi na konkrétní otázky | Krátké dotazy typu "jak dlouho vařit těstoviny" | Detailní vysvětlení a příklady |
Zprávy a aktuální události | Nejnovější zprávy a aktuality | Shrnutí, analýzy a širší kontext |
Nakupování a srovnání produktů | Produktové recenze, e-shopy | Doporučení na základě preferencí |
Navigace a lokální vyhledávání | Mapy, otevírací doby, lokální firmy | Rady a tipy pro konkrétní lokality |
Rady a tipy (DIY, recepty, postupy) | Výsledky z různých webů a blogů | Osobnější postupy, přizpůsobené rady |
Technické otázky a řešení problémů | Fóra a odborné články | Detailní řešení krok za krokem |
Vzdělávání a učení | Fakta a články | Vysvětlení složitých témat, simulace |
Tvorba a nápady | Inspirace z webů, Pinterestu | Generování textu, nápady na projekty |
Zábava a relax | Filmy, videa, hry | Personalizovaná doporučení, příběhy na míru |
Jaký je současný stav?
Dne 31/10 roku 2024 spustila služba Open AI možnost “revolučního” vyhledávání v reálném čase ve svém modelu ChatGPT 4o.
Brzy bude tato možnost dostupná pro všechny uživatele (aktuálně funguje jen pro předplatitele).
Aktuálně ChatGPT bere data pro své výsledky z indexu vyhledávače Bing.
Využívání Bingu v CZ prostředí se odhaduje na cca 9 %.
Jaký je rozdíl (a bude) mezi SEO a AEO?
SEO se vás snaží zviditelnit v klasické podobě vyhledávačů (Google, Seznam nebo Bing atd.).
V rámcí AEO to ale začne být komplexnější – protože váš obsah bude sloužit jako “zdroj a kredit” pro vytváření odpovědi od AI bota směrem k uživateli.
Všimli jste si jednoho velkého rozdílu?
Google má reklamní pozice a ChatGPT nikoliv.
A hlavně ChatGPT jde přímo za jádrem “k odpovědi” a shrnutí.
Google už rovnou očekává, že se bude chtít ptát a “googlit” do zemdlení ducha a těla.
Ale co když nechcete?
Co když “vážně” chcete jen shrnutí, která vám ušetří čas a nervy?
Hlavní tip, jak ve světě AEO uspět?
Myslete na strukturu.
Vytvářejte dobrý informativní, rozcestníkový a prodejní obsah, ale hlavně ho strukturujte.
- Proč je strukturovanost obsahu tím, díky čemu budete mít vyšší konverze z webu najdete na mém osobním blogovém příspěvku.
Co bude cílem?
Mít co největší obsahový záběr a dobré renomé u AI botů, aby vás “kreditovali a zobrazovali” na mnoho různých dotazů:
Ty budou jednoduché např. Jak vybrat kolo?
Ty budou komplexnější např. Jak vybrat kolo pro malé dítě, které bude růžové a bude v cenové relaci do cca 10 tisíc korun českých?
A ty klidně budou i o mnoho komplexnější např. Chci znát 7 firem na CZ trhu, které prodávají kola a dej mi do tabulky průměr jejich referencí.
A zobrazovat se zdrojem od AI se bude jen ten kdo si dá “práci” a zamaká na strukturovaném obsahu, který se bude AI líbit.
Jak tedy na to?
8 praktických tipů, jak změnit svůj přístup k vytváření obsahu
2. Využívejte na tvorbu nových obsahových struktur mého AI Bota – SEO Guru
Takto má za mě vypadat ideální konverzní – obsahová kategorie
– Banner na topový produkt
– Orientační popis
– Odkaz v popisu na průvodce
– Produktové a orientační video
– Kotevní navigace stránky
Fáze procesu | Bez použití buildera | S použitím buildera |
---|---|---|
Výběr klíčových produktů | Copywriter ručně analyzuje všechny produkty a konzultuje se specialisty | Builder umožňuje rychlý přehled klíčových produktů |
Sběr dat k produktům | Složitý sběr dat ručně, často z více zdrojů a s rizikem chyb | Data jsou nahrána do buildera a automaticky extrahována |
Porovnání parametrů | Copywriter porovnává parametry ručně, zabírá to hodně času | Builder automaticky vygeneruje porovnávací tabulku |
Definování využití produktů | Copywriter musí konzultovat s odborníkem, kdy se který produkt hodí | Builder vytvoří základní návrhy k definici využití jednotlivých produktů |
Revize a úpravy | Výrazná potřeba času od specialisty na revize a korekce | Specialisté pouze zrevidují finální návrh, minimalizace chyb |
Publikace obsahu | Publikace trvá déle kvůli opakovaným revizím | Rychlejší publikace díky přesnějšímu obsahu hned napoprvé |
Orientační tabulka procesu a nákladů za pomocí Buildera vs. bez něj
Fáze procesu | Bez použití buildera (čas) | S použitím buildera (čas) | Časová úspora | Nákladová úspora |
---|---|---|---|---|
Výběr klíčových produktů | 3 hodiny | 1 hodina | 2 hodiny | cca 1 000 Kč |
Sběr dat k produktům | 5 hodin | 1 hodina | 4 hodiny | cca 2 000 Kč |
Porovnání parametrů | 6 hodin | 1 hodina | 5 hodin | cca 2 500 Kč |
Definování využití produktů | 4 hodiny | 1 hodina | 3 hodiny | cca 1 500 Kč |
Revize a úpravy | 3 hodiny | 1 hodina | 2 hodiny | cca 1 000 Kč |
Celková úspora | 21 hodin | 5 hodin | 16 hodin | cca 8 000 Kč |
5. Vytipujte si z Collabimu/Search Console URL s největší potencí míry zobrazení a minimem prokliků (když na tomhle obsahu zamakáte, strukturujete ho a konverzně vylepšíte, mohou se dít divy)
6. Začněte tvořit video content, protože jak Google, tak i pro AEO to bude hrát velkou roli.
7. Začněte si více ověřovat, jak vypadají výsledky v rámci vyhledávání přes ChatGPT
8. Začněte přemýšlet o hlubším propojení AI modelů s API a učení se na bázi vlastních (samozřejmě dobře zabezpečených dat).
Kdo se o to celé postaral?
Náš Pavel J. alias SEO Ninja se svým SEO týmem.
5 důvodů, proč to dát Pavlovi?
✅Pavel neřeší blbosti
✅V maximální míře dává focus na byznysové priority
✅Kloubí řemeslo 12 let SEO praxe s AI rozvojem
✅Pomůže vám nadefinovat vaší personu zákazníka
✅Naučí vás dělat kvalitní content
SEO ninja s 12letou praxí a zakladatel SEO klanu pod vlajkou BrandElevator. Vyvinul strategii zvanou M.O.P., s jejíž pomocí v budoucnu ovládnete Google.
SEO ninja s 12letou praxí a zakladatel SEO klanu pod vlajkou BrandElevator. Vyvinul strategii zvanou M.O.P., s jejíž pomocí v budoucnu ovládnete Google.