PPC reklama – co to je a proč by mě to mělo zajímat?
PPC, neboli placené reklamy na internetu, jsou kampaně speciálně cílené v rozhraní Google Ads nebo Sklik, pokud se jedná o vyhledávací síť Seznamu.
Co znamená zkratka PPC?
PPC je z angličtiny a znamená placení za jeden klik (Pay-per-click). To dává jasně najevo, že inzerent (vaše firma nebo eshop) platí pouze, když uživatel vyhledávače (Google nebo Seznam) klikne na určitý odkaz. V tu chvíli inzerent zaplatí zvolenou cenu za proklik, kterou je ochoten dát. Výše ceny prokliku také určuje, který inzerent se objeví na prvních pozicích ve vyhledávačích.
Proč platit za PPC kampaně?
Placené reklamy jsou jednodušší způsob získání návštěvnosti na váš eshop nebo webové stránky. Samozřejmě existují i další zdroje (SEO, Linkbuilding, Influenceři atp.), které zajistí zajímavé tržby, pokud se o ně pečuje dle posledních trendů. I tak ale PPC hrají nedílnou součást marketingového mixu většiny firem, které v současné době na internetu naleznete. Je to z prostého důvodu - Google chce vydělávat víc a víc peněž, a proto upřednostňuje ty, kteří jsou ochotni za "ukazování" platit. Tím pádem v drtivé většině případů prvně vidíte placené inzeráty a až potom ty organické, které firmy optimalizují (SEO).
Jak se dostat na první místo ve výsledcích vyhledávačů?
Výše jsme vysvětlili, že PPC fungují na principu aukce. Ten, kdo nabídne vyšší cenu, se zařadí na vyšší příčku, čímž si zajištuje větší pravděpodobnost vyšší návštěvnosti a následně tržeb.O pozici v kampani nerozhoduje pouze výše prokliku, ale také mnoho dalších faktorů, které Google zohledňuje, zejména jsou to tyto:
-
Kvalita reklamy (CTR – míra proklikovosti)
-
Kvalita cílové stránky
-
Skóre optimalizace
-
Stáří účtu
Tyto body je vhodné zoptimalizovat, pokud máte ambice na první pozice ve výsledcích vyhledávání.
Jak nastavit PPC reklamy?
Kampaně v Google Ads ani Skliku není vůbec jednoduché připravit. Před spuštěním jakékoliv kampaně byste měli mít připraveno:
-
Přesně danou marketingovou strategii
-
Produkty skladem a s marží, u kterých si můžete dovolit PPC i přes fixní a variabilní náklady
-
Doporučujeme sestavit ABC seznam
-
-
Rozpočet (zezačátku nemusí být návratnost lukrativní)
-
Specialistu, který bude kampaně ladit k vyššímu výkonu a nižší nákladovosti
Jaký rozpočet do PPC?
Rozpočet by měl být daný vaší strategií a finančními možnostmi. Zároveň je nutné vzít v potaz jak marži, s kterou vaše firma pracuje, tak i zisk, který vy plánujete na dané období mít. Obecně doporučujeme PNO (podíl nákladů vůdči obratu) z PPC udržovat kolem 10%. Tento poměr totiž spolehlivě nakrmí vaší cílovou skupinu atraktivní nabídkou produktů, zajistíte i budoucí růst, a zároveň je to udržitelný náklad, pokud máte marži alespoň 20%.
Je možné pomocí PPC budovat brand?
Ano, PPC není jen o přímém prokliku na web za účelem bezodkladného nákupu. Tvořit značku je vhodné například pomocí Youtube kampaní, které za přijatelnou cenu zobrazí vaší kampaň cílenému publiku, čímž dáte najevo, proč existujete a proč by právě od vás měl tento potenciální zákazník váš produkt nebo službu, koupit. Zároveň doporučujeme využít bannerů, které se zobrazují okolo hlavního obsahu různých webů po celém internetu. Důležité je reklamy efektivně nastavit, což není jednoduché.