Čeština
Konzultace zdarma

Značka a logo: klíč k úspěchu vašeho podnikání. Jak na to?

Když chcete začít podnikat, vytvoříte si značku. A k ní neodmyslitelně patří logo. Obojí by mělo být snadno zapamatovatelné a nezaměnitelné. Jak toho docílit? Poradíme vám s tím!

Logo je symbol (grafický prvek), který lidem pomáhá identifikovat produkty nebo služby jako vaše, respektive od vás. V podstatě jde o vizuální zkratku, která reprezentuje vaši značku jako celek. Logo je jen část identity vaší značky.

Značka je oproti tomu pilíř, na němž stojí váš marketing. Je to kombinace hmotných i nehmotných věcí, které jednoznačně představují vaši firmu. Zároveň je značka pomyslnou zárukou toho, jak vaše firma vypadá a jedná.

Vizuální identitě, jejíž součástí je i logo, se věnujeme taky v článku Důležitost brand manuálu vaši firmu.

Nová značka: 5 věcí, na které si dát pozor

Než se pustíte do budování své značky, měli byste vědět, na co konkrétně se primárně zaměřit.

Definujte si cíle značky

Bez stanovených cílů by se vaše značka mohla potácet od ničeho k ničemu. Proto musí být jedním z prvních kroků jejich definování, tedy určení toho, čeho chcete v jasně určeném časovém období dosáhnout. Každý cíl by měl být zároveň i odůvodnitelný – proč jste ho stanovili právě takto?

Podle daných cílů pak můžete dělat konkrétní kroky, které vás povedou k úspěchu (mnohem jistěji, než kdybyste cokoli dělali – lidově řečeno – na blind). Zároveň si díky tomu dokážete vždy stanovit aktuální priority, které vaši značku, respektive firmu posunou výš.

A jaké konkrétní cíle je vhodné si stanovit?

    • Vybudovat u veřejnosti povědomí o značce. Být vidět je základ úspěchu.
    • Vytvořit emocionální pouto veřejnosti ke značce. Kde nejsou emoce, tam vás horko těžko něco spasí.
    • Odlišit vlastní produkty nebo služby od ostatních. Proč by lidi měli hodit do košíku vaši limonádu, a ne tu, která stojí vedle ní?
    • Zajistit důvěryhodnost značky a vytvořit v lidech důvěru vůči ní. Musíte být aspoň do určité míry čitelní a předvídatelní. Komunikujte s veřejností a nechte je nahlédnout „do zákulisí“.
    • Motivovat k nákupu. Tady je řeč nejen o propagaci, ale i o výhodách, slevách nebo vytvoření komunity, která vám bude věrná a která se k vám bude ráda vracet.

Správně nastavená strategie je klíč k úspěchu

Náhodná volba kroků, které podle vás povedou k úspěchu, nefunguje. Pokud to chcete se značkou někam dotáhnout, neobejdete se bez správně nastavené strategie.

Zatímco očekávání vašich zákazníků se může prakticky každou chvíli změnit, vaše značka by to dělat neměla. Vaše přesvědčení musí být bez výjimky v souladu s obchodními cíli. Proto musí strategie fungovat dlouhodobě.

Strategii můžete sestavit podle několika metod:

  • Porterova analýza vám pomůže pochopit vaše konkurenty a oblast trhu, do které se chcete pustit.
  • BCG matice vám poradí, na které produkty z portfolia skutečně vsadit a od kterých raději upustit, aby se to finančně vyplatilo.
  • MVP analýza stanoví tzv. minimální životaschopný produkt, tedy prototyp produktu, který se dá vyrobit rychle a levně, takže se vám vyplatí ho vyrábět; na základě zpětné vazby od zákazníků ho pak můžete vylepšovat.
  • PESTLE analýza se zaměřuje na vnější okolnosti, které na vaše služby nebo na výrobu a prodej produktů budou působit. Může jít o faktory politické, environmentální, sociální, technologické, ekonomické…
  • SWOT analýza je jednoduchá a univerzální analýza, která vám pomůže v začátcích i později v průběhu života značky. Pravidelné používání přináší přehled o tom, jak se situace vaší společnosti v čase mění. Je to analýza, která poukáže na silné a slabé stránky firmy, na základě čehož můžete najít vhodnou strategii k posílení silných stránek a k redukci slabin.

Které konkrétní kroky se za tím pak skrývají?

Analyzujte prostor, který chcete dobýt

Identifikujte konkurenty, poznejte cílovku. Reagujte na její potřeby a vydejte ze sebe maximum, abyste to dělali lépe než vaše konkurence.

Představte se

Řekněte o sobě něco světu – představte své zásady, hodnoty a přesvědčení. To vám pomůže budovat kolem vaší značky komunitu. A ta se vždy hodí.

Zosobněte značku

Jakmile budete mít jasno v tom, jaká vaše značka je, podělte se o to s veřejností. Nebojte se ukázat, že za vaším logem, produkty a službami nebo škálou užívaných barev stojí lidi z masa a kostí, kteří vědí, co potřebují jiní lidi z masa a kostí.

Mohlo by vás zajímat: Marketingová strategie pro začátečníky: tipy a triky

První dojem je rozhodující

S uvedením značky na trh je to jako v běžném, osobním životě. Jakmile uděláte špatný první dojem, bude vás to stát pot a slzy (krev snad ne), abyste ho zvrátili a přesvědčili veřejnost, že jste vlastně fajn, jen se vám moc nepovedl začátek.

Naopak když dokážete udělat dobrý první dojem na veřejnost (nebo aspoň na cílovou skupinu, která je pro vás prioritní), hned máte pořádný náskok.

Jak na to? Třeba příjemnou (ale taky cílovce přizpůsobenou) komunikací, která ladí k vašim produktům a službám. Tady je například prostor pro vychytání chyb, které dělá konkurence.

K vytvoření dobrého prvního dojmu v lidech jednoznačně napomáhá konzistentní styl komunikace napříč všemi kanály. Jednoduše řečeno – neměli byste na každém kanálu komunikovat úplně jinak (jiným tónem, jinou měrou respektu k zákazníkovi apod.).

Nemusíte zůstávat jen u virtuálna. Dalším způsobem, hmotnějším, pak můžou být třeba drobné dárečky pro nové zákazníky.

budování značky

Buďte autentičtí

O autenticitě značky by se daly psát tak dlouhé články, že by je nikdo ani nechtěl číst. Ale zkusíme to jednoduše. Chcete-li si jako značka připsat plusové body, buďte otevření ve všem, co děláte.

  • Upřímně komunikujte s veřejností.
  • Co slíbíte, to dodržujte.
  • Buďte lidští a podělte se s lidmi o svůj příběh. Ať vědí, že za značkou nestojí „robot“.
  • Nechte v každém svém kroku odrážet vlastní hodnoty. To, co říkáte a děláte, by se s hodnotami, které jste si stanovili, mělo bez výjimky shodovat.

Co vám taková autenticita přinese?

  • Důvěru lidí. Ti si u vás na to konto rádi koupí produkty nebo objednají služby.
  • Vytvoří z jednorázových zákazníků ty, kteří se k vám budou rádi vracet.
  • Odliší vás od konkurence. Trh je dost nasycený, proto se potřebujete maximálně odlišit od ostatních značek. Autenticita je jedním ze způsobů, jak to udělat.
  • Zajistí vám spokojené a loajální zaměstnance a partnery. Jakmile s nimi budou vaše hodnoty převedené do praxe souznít, nemají důvod vás pomlouvat nebo opouštět. Naopak můžou nadšeně dělat víc, než se od nich očekává.

Neustále propagujte svou značku

Už jsme si řekli, že musíte být vidět… Vězte ale, že musíte být vidět pořád! Udělat jednu skvělou kampaň za rok nestačí. Jakmile na čas sejdete z očí, opravdu sejdete i z mysli veřejnosti. Vaše místo snadno a rychle zaujme konkurence a vy si ho budete zpátky vybojovávat dost těžko (jako fakt DOST TĚŽKO).

Rozhodně začněte vlastním webem, který vaši značku představí se vším, co o ní lidi potřebují (a chtějí vědět). Vyprávějte na něm svůj příběh, vsaďte na emoce. Na web později povedete návštěvníky z PPC reklam, Google Maps nebo třeba sociálních sítí. Web je místo, kam by se měli všichni potenciální zákazníci dostat.

A nepodceňte na něm SEO. Není to žádná jednorázovka ve stylu „vypnout/zapnout“. Pokud má mít váš web úspěch z pohledu SEO (vyhledávače vás budou nabízet vysoko ve výsledcích na hledané fráze), práce na tom musí být pravidelná, systematická a dlouhodobá. V této oblasti vám pomůže například pravidelné přidávání nového, tematicky relevantního obsahu na blog.

Blog se ostatně hodí i k budování autority vaší značky. Jakmile si k vám lidi budou moct chodit pro rady typu „jak vybrat matraci“ (pokud prodáváte matrace), nejspíš si řeknou „skvělé, tihle se v tom vyznají, takže když už tu jsem, koupím si to u nich“. A je ruka v rukávě.

Každý takový blogový příspěvek si pak zaslouží být viděn na sociálních sítích, stejně jako samotné vaše produkty nebo služby. Využijte toho, kolik času na „sockách“ lidi tráví, a nabídněte jim obsah, který je může zaujmout.

Taky byste měli být vidět na Google. Vytvořte firmě profil, ať jste vidět v Google Maps. Lidi se podle nich hodně orientují a dají na recenze, které tu nasbíráte. Když svůj byznys povedete dobře, kladné recenze vám přinesou spoustu dalších zákazníků.

Dalším pomocníkem, kterého se vyplatí přizvat, jsou Google Ads, tedy PPC kampaně od Google. Díky nim můžete být na očích všem, kteří hledají právě to, co vy nabízíte. Mimochodem – PPC reklamy se dají dělat nejen na Google, ale i na Seznamu, Facebooku, Instagramu, Heurece, LinkedInu a Bingu.

Ve svých činnostech nepolevujte, propagace zkrátka nesmí ustat. Je to podobné, jako kdybyste půl roku opečovávali rostlinku, pak ji měsíc ignorovali a mysleli si, že hned jak ji po pauze jednou zalijete, bude hned dělat parádu jako dřív. Nebude (možná už nikdy).

Přečtěte si taky: SGE – revoluce za SEO ve vyhledávači Google: Jak na ni připravit váš web?

Ačkoli jsou dneska rozšířené nejrůznější grafické programy, které do značné míry dokážou ovládnout i laici, tvorbu loga je důležité pojmout profesionálně. To abyste nešlápli vedle hned v začátku.

S návrhem je loga je vhodné připravit si logo manuál, ba ještě lépe – nechat si ho připravit odborníky. Součástí takového logo manuálu bývá návrh loga, definování barev a fontů, případně pak ještě pravidla pro jejich používání nebo třeba grafické návrhy firemních dokumentů a nejrůznějších šablon.

K nejčastějším chybám, které značky při návrhu loga dělají, patří například využití parádních digitálních prvků, které jsou ale nepřenosné do offline prostředí. Dalším hříchem je v tomto ohledu to, že je logo příliš složité, nebo naopak moc jednoduché až nicneříkající.

Buďte originální

Nedopusťte, aby si vás lidi s někým pletli. Pokud je vaše značka teprve v plenkách a veřejnosti bude vaše logo připomínat mnohem větší konkurenci, neodliší vás od sebe. Hádejte, kdo pak slízne smetanu!

Logo by mělo být jednoduché, originální, zapamatovatelné, odlišitelné, moderní i nadčasové zároveň, použitelné kdekoli (v online i offline prostředí, na webu a sociálních sítích i na kšiltovkách nebo propiskách).

Značka ideál nastává, kdy je symetrické a doplňuje se s užívaným fontem. Jednoduché až minimalistické logo rozhodně nepodpoří zdobné písmo „samá kudrlinka“. A obráceně.

V jednoduchosti je krása

V životě platí, že tím nejlepším řešením je často to nejjednodušší, které se nabízí. U loga je to dost podobné. Jak už padlo, nesmí být tak jednoduché, až bude nicneříkající. Složité klikyháky a myšlenky, které nikdo nerozlouskne, v něm ale nemají co dělat.

Jednoduché logo je zapamatovatelné – a to je přesně to, co chcete. Aby si lidi pamatovali logo i značku, která za ním stojí, jaká je a co nabízí.

Nezapomeňte na čitelnost loga

Ať už bude vaše logo na vašem webu, na bigboardu, nebo ponožkách, mělo by být čitelné – k tomu je potřeba vychytat fonty a velikost textu v logu.

Náš tip: Kamkoli logo přidáte, tam ho zkontrolujte. Když to bude online, kontrolujte na desktopu i mobilu (nebo tabletu). Případné nedostatky řešte hned.

Dejte si záležet na výběru barev a fontu

Že na nás barvy psychologicky působí, to je stará známá věc. S fontem to je podobné. Dohromady tyto dva prvky tvoří kombo, které může vaši komunikaci prostřednictvím loga vynést do nebes, nebo úplně pohřbít.

Už víme, že do loga je třeba otisknout poselství značky. A přesně to se dá udělat i pomocí barev a fontů. Logo na wellness komplex nepotřebuje úderné písmo, jako spíš jemné, takové, které pohladí, a barvy, jež zklidní ducha. Moderní fitko naopak ocení, když na cílovku logo trošku „zakřičí“ pořádně specifickým fontem i barvou, která rozhodně nenechává v klidu (třeba červená).  

Buďte nezapomenutelní

Dobře vytvořené logo je krokem k tomu, aby si ho lidi zapamatovali a bez zaváhání ho spojili s vaší značkou, tedy s produkty nebo službami, které nabízíte. Kdo by si dneska spletl „nakousnuté jablko“ nebo fastfood s oblým žlutým M na červeném pozadí? Že hned víte, o čem je řeč? No právě, to je přesně to, co chcete!

Podívejte se na bezva video, kde je vidět, jak logo vzniká a čím prochází!

Mohlo by vás zajímat: Rozšířená realita (AR): Interaktivní 3D zážitek, který prodává

Na co se nejčastěji ptáte

Sepsali jsme pro vás odpovědi na otázky, které často padají.

Kolik stojí nové logo?

To samozřejmě záleží na tom, kdo vám ho bude tvořit. Doporučujeme nedělat ho úplně low cost, na koleni, protože se to ve finále může dost nevyplatit. Tvorba loga (respektive logo manuálu) patří do rukou profesionálů – my na tom třeba pracujeme rádi! Navíc se spolu můžeme o logu a o vašich očekáváních na úvodní schůzce pobavit zdarma. Platíte až za viditelné výsledky.

Co znamená rebranding?

Značku už máte. Ale možná potřebuje nový kabátek. Nové logo, nové motto, nová poselství, nové produkty a služby. Pak je čas na rebranding. Obnovu, oživení, v těch nejzazších případech o znovuzrození.

Rebranding může probíhat na více úrovních. Někdy stačí malé změny, jindy je třeba překopat firmu od základů. Nejtěžší je rebranding ve chvíli, kdy dochází i ke změně jména. Můžete se totiž setkat s tím, že vás lidi ještě roky budou nazývat tak, jak byli dlouho zvyklí.

Nejčastěji ale rebrandingem firmy získávají nový „facelift“ – mění se symboly, grafické prvky, fonty, přetváří se logo.

Co je brand identita?

Brand identita (neboli identita značky) je v podstatě všechno, co se vaší značky týká – to, jaké má poselství, co chce lidem nabízet, jak s nimi chce komunikovat, její vizuální znaky, celkový přínos…

Takřka hlavní součástí brand identity je pochopitelně produkt nebo služba, kterou vaše firma (značka) nabízí.

Tvorba brand identity je ale náročný proces, který patří do rukou profesionálů, a vyžaduje komplexní přístup – ideálně ukotvený v brand manuálu.

Potřebujete vytvořit logo? Nebo poradit s brandem? Ozvěte se nám! Rádi se vám budeme věnovat.

Přednášíme

Zjistit více

Spolupracujeme s těmito firmami

Zobrazit všechny reference