Konzultace zdarma

Jak na vstup do zahraničí? Přizpůsobeno pro eshopy.

"Proč bych měl/a prodávat i za hranice? Ještě nemám ani 100% podílu na lokálním trhu, to přeci nedává smysl"  

Toto může proběhnout i na vaší schůzi, ale víme, že takto přemýšlet není vhodné pro rostoucí firmu, která chce maximalizovat tržby, zisk a podpořit diverzifikaci zdroje tržeb. 

Jak vstoupit na zahraniční trh?

Existují různé strategie internacionalizace, neboli prodeje mimo váš lokální trh. 

  1. Přímý export 
    1. vlastní silou prodáváte a posíláte produkty. Objednávky přijímáte na svém eshopu. 
  2. Nepřímý export 
    1. vyhledáte si partnery, kteří vaše produkty budou za určitou marži produkty prodávat prostřednictvím svého řešení. Produkty ale pořád balíte a posíláte po jedné objednávce. 
  3. Licencování 
    1. Prodáte souhlas nebo licenci k prodeji a také reprezentaci vašich produktů 
  4. Franšíza 
    1. Opět prodej vašich procesů, značky a postupů někomu, kdo vás bude zastupovat v zahraničí (typicky McDonalds) 
  5. Strategická aliance 
    1. Spojíte sílu s konkurencí a zvětšíte si tak své publikum potenciálních zákazníků, typické například u velkých korporátů, které se rozhodnout sdílet náklady na vývoj technologie či produktu (v našem případě například pro lokalizaci vašeho produktu pro daný trh)
  6. Joint ventures 
    1. Založení nové entity pod hlavičkou dvou společností, které si následně dělí zisk či dividendy. Úspěch ale také zůstává v nalezení synergií. 
  7. Mergers & Acquisitions 
    1. Fůze nastává v momentě, kdy jedna společnost "pohltí" druhou i se všemi zaměstanci, zákazníky a procesy. Zkráceně - občas se vyplatí koupit lokální firmu na trhu, kam chcete vstoupit. 
  8. Green Field 
    1. Vybudování vlastního firemního sídla s lokální výrobní / skladovací halou. Vše řešeno lokálně. 

Jak na zákaznický servis v zahraničí?

Zákaznicý servis je velmi důležitou součástí úspěšného prodeje v zahraničí. Existují pouze 2 řešení, jak tento problém vyřešit. Jednou možností je vlastní specialistka s perfektní znalostí daného jazyka (např. maďarština). To ale nebývá jednoduché vyřešit z personálního hlediska. Druhou možností je agentura, které můžete telefonáty, reklamace a poradenství přenechat. 

Logistika na zahraniční trhy

Expedice objednávek do zahraničí se může značně prodražit, pokud nemáte malinké a hlavně lehké produkty. V tento moment si musíte udělat menší rešerši, obvolat své lokální dopravce a zjistit, zda vám po odečtění nákladů na dopravu, zbývá nějaká marže. 

Které produkty posílat do zahraničí? 

U většiny firem se nevyplatí překládat a prodávat celý sortiment, který na lokálním trhu nabízí, a proto je vhodné si sortiment pečlivě zanalyzovat a zajistit tím maximální efektitivu expanze. 

Jak řešit reklamace ze zahraničí?

Řešení reklamací je nedílnou součástí expanze, což mnoho prodejců přehlíží a řeší problém až v momentě, kdy na ně křičí naštvaný zákazník, jelikož mu například nebyla uznána reklamace nebo mu firma zapomněla vrátit peníze. Před zahájením expanze je vhodné nastavit určité procesy, které eliminují potenciální rizika spojená s reverzní logistikou, tj. vrácení produktů zpět do lokálního skladu k posouzení o reklamaci nebo vrácení produktu v zákonné lhůtě. 

Chcete-li připravit strategii pro vaší expanzi, neváhejte se na nás obrátit. Eshopy, které spravujeme, posílají až na 6 trhů najednou a víme, který je ten pravý pro vás.